مذهبی - تشنه ولایت

مروری بر ادیان و مذاهب - زندگی چهارده معصوم - مناسبت های مذهبی - مدیر خانم رشیدی

مذهبی - تشنه ولایت

مروری بر ادیان و مذاهب - زندگی چهارده معصوم - مناسبت های مذهبی - مدیر خانم رشیدی

چرا خدا خواست واقعه عاشورا در ماه محرم باشد؟


ماه مُحَرّم یا محرم‌ الحرام نخستین ماه از بروج دوازده گانه ی تقویم اسلامی (ه.ق) است که به اعتقاد همه ی مسلمانان، در زمره ماه‌های حرام به شمار می آید. همانگونه که در پیش از اسلام نیز رجب، ذی‌ القعده، ذی‌ الحجه و محرم از این ایام بود و بر طبق اعتقاد اهل جاهلیت، جنگ و خونریزی در آن ها نهی و پیکار و خشونت زشت شمرده می شد؛ به همین دلیل هم هست که بیشتر قبایل آن زمان نظیر اوس و خزرج که ١۲٠ سال با یک دیگر جنگ داشتند در این چهار ماه متارکه نموده و نزاع را متوقف می‌ ساختند. این رسم در دوران اسلامی نیز دایر بود تا آن که بنی‌امیه به قدرت رسید. در این زمان نه تنها آداب و سنن دین اسلام پاس داری نشد بلکه رسوم و عقاید ملی اعراب نیز دست خوش تغییر گردید. نمونه بارز این بی حرمتی ماجرای تاسوعا و عاشورا است که در آن پس از مرگ معاویه، یزید بر اریکه قدرت نشست و در طی فرمانی به والی مدینه نوشت، که حتماً از حسین بن علی (ع) بیعت بگیر و در صورت امتناع، گردنش را بزن و سرش را برایم بفرست. از طرفی امام حسین (ع) به خواست مردم کوفه و برای هدایت اهل عراق در شب ۲۷ یا ۲۸ ماه رجب سال ۶٠ (ه.ق) مدینه را به قصد مکه ترک کرد و پس از پنج ماه توقف در آن جا در روز هشتم ذی‌ الحجه الحرام و هم زمان با رفتن حجاج به عرفات عازم عراق شد. دلیل این کار این بود که حضرت حسین (ع) از توطئه ی یزیدیان برعلیه خویش آگاه شد و نخواست که خون پاکش در این ماه حرام در حرم امن الهی، ریخته شود به همین جهت به سمت کوفه رفت ولی یزیدیان راه او را بستند و ایشان را به سوی کربلا فرستادند. در آن زمان امام (ع) علم به شهادت خود داشت و برای حفظ سنن الهی و احتراز از جنگ نامه ای به یزید بن معاویه نوشت که: "خداوند جنگ را در ماه‌های حرام ممنوع کرده و اینک محرم‌ الحرام است و شما می‌ خواهید با من در این زمان بجنگید، جز این که به روی یکی از مردان حق شمشیر می‌ کشیـد، بر خلاف نص قرآن هم رفتار می‌ کنید. من این حرف را از بیم کشته شدن نمی‌ زنم بلکه از این جهت می گویم که عملی بر خلاف گفته ی صریح قرآن به انجام نرسد." در جواب این نامه یزید ابن معاویه و امیرش عبیدالله بن زیاد نه تنها حد ماه های حرام را نگه نداشتند بلکه دستور دادند که خون پاک بهترین انسان های برگزیده ی خدا را بر زمین بریزند. البته در این کار عمر بن سعد فرمانده سپاه یزیدیان نیز دست کمی از امیر خود نداشت چنان که در روز دهم محرم با افراد خود به سوی خیمه گاه امام (ع) حمله کرد و به سپاهیان خود دستور داد: "ای لشکر خدا سوار شوید که بهشت بر شما بشارت باد." و "نزد امیر شاهد باشید، اولین کسی که به حسین (ع) تیر زد من بودم." سپس با پرتاب تیری جنگ را آغاز نمود. امام (ع) هم پس از بی نتیجه ماندن تلاش هایش بر اساس نص قرآن که می‌ فرماید: "ماه حرام در برابر ماه حرام، اگر دشمنان احترام آن را شکستند و با شما جنگیدند، شما نیز حق دارید مقابله به مثل کنید و تمام حرام‌ها قابل قصاص است، هر کسی به شما تجاوز کرد، هم آنند آن بر او تعدی کنید" در صدد دفاع از خویش برآمد و با یاران اندکی که داشت واقعه ی عبرت آموز کربلا را رقم زد. جالب است که بدانید در محرم حوادث خوب و بد دیگری هم رخ داده که از آن جمله می توان به غرق شدن فرعونیان در نیل، عذاب اصحاب فیل، غزوه ذات الرقاع، به خلافت رسیدن عثمان، قتل محمد امین، کشته شدن جعفر برمکی، انقراض خاندان برمکی، واقعه هلاکوخان مغول، قتل مستعصم عباسی و انقراض دولت بنی عباس اشاره کرد.




منابع این نوشتار محفوظ است.

نظرات 6 + ارسال نظر
داود تورچی چهارشنبه 20 اسفند 1393 ساعت 16:45 http://ddavoddd.blogfa.com

گم گشته ی یوسفِ بهارم هستم

از 8 میلیارد دل به جماران بستم

برخیز که دگر جام فراق لبریز است

من لب نزده به ذکر نامت مستم


اللهم عجل لولیک الفرج ان شاءالله

سید علی تنها نیست

لبیک یا امام خامنهای

صادقی یکشنبه 2 آذر 1393 ساعت 15:59 http://www.m-ashoora.blogfa.com

کیست مرا یاری کند؟
جمعی از عاشقان و شیفتگان پیامبر اکرم (ص) برآنند تا با همراهی تمامی دلداگان اهل بیت عصمت و طهارت واقعه جانسوز عاشورا و شهادت مظلومانه سلاله پاک نبوی حضرت حسین ابن علی (ع) و خاندان پاک و یاران با وفایش را در مجامع بین المللی به عنوان جنایت جنگی به ثبت برسانند. شما نیز با مشارکت خود در طرح بین المللی حمایت از مظلومیت اباعبداله الحسین و خاندان طاهرینش در این حرکت عظیم عاشورایی سهیم شوید.
نشانی:
www.m-ashoora.blogfa.com
نحوه مشارکت (نحوه مشارکت خود را به مدیریت وبلاگ اعلام نمایید):
1- قرار دادن بنرهای حمایتی در سایت یا وبلاگ خود: در این صورت نام سایت یا وبلاگ شما به عنوان حامی طرح در وبلاگ حامیان لینک میشود.
2- انتشار بنرهای حمایتی در سایت یا وبلاگ دوستان تان تا آنها نیز این بنرها را در سایت یا وبلاگ خودشان قرار دهند و آدرس آنها نیز به عنوان حامی لینک شود.
3- ثبت امضاء به صورت الکترونیکی (در وبلاگ ) و یا فیزیکی (دانلود از وبلاگ) و ارسال به دبیرخانه طرح. (هزینه پستی قبلا" پرداخت شده است).
4- هر گونه تخصصی در زمینه طراحی سایت یا وبلاگ و تسلط بر زبانهای مختلف دارید از طریق "ارسال نظر" اعلام نمایید.
" گروه حامیان طرح بین المللی مستشهدین عاشورا "

پرستو چهارشنبه 21 آبان 1393 ساعت 20:06 http://asmanihayekhaki.shblog.ir/

خدایا دلم بسان قبله نماست، وقتی عقربه اش به سمت "تو" می ایستد آرام می شود.
..................
سلام وب زیبایی دارید اگه با تبادل موافقین به وب منم سر بزنید خوشحال میشم مرسی

داستانهای زیبا شنبه 10 آبان 1393 ساعت 21:06 http://dastanhayziba.blogsky.com

سلام. ایام سوگواری را تسلیت عرض می کنم. التماس دعا

عاشقان سید الشهدا چهارشنبه 7 آبان 1393 ساعت 11:46 http://maharam10.blogfa.com

سلام
باعرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع)

با افتخار لینک شدید شما هم مارو با نام عاشقان سید الشهدا لینک کنید . اجرتان با امام حسین

کربلایی110 دوشنبه 5 آبان 1393 ساعت 21:43

سلام[گل]

تسبیح تربت:

امام صادق (ع) فرمود: سجده بر تربت قبر حسین (ع) تا زمین هفتم را نور باران مى‏کند و کسى که تسبیحى از خاک مرقد حسین (ع) را با خود داشته باشد، تسبیح گوى حق محسوب مى‏شود، اگر چه با آن تسبیح هم نگوید.

فرارسیدن ماه محرم تسلیت باد

موفق وکربلایی باشید[گل]

سلام دوست گلم. مرسی که به وبلاگ من سر زدید و من را از زیباترین نظرتان محروم نساختید. من هم ایام سوگواری سالار شهیدان را به شما دوست گلم تسلیت عرض می کنم...

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.